Ränteavdragsbegränsning

Skatterättsnämnden har i ett förhandsbesked den 12 november tagit ställning till frågan om ränteavdrag ska nekas på grund av att skuldförhållandet mellan bolagen anses ha uppkommit uteslutande eller så gott som uteslutande för att intressegemenskapen ska få en väsentlig skatteförmån.

OMSTÄNDIGHETERNA OCH FRÅGORNA

X AB är ett helägt dotterbolag till Y AB. Koncernens treasuryverksamhet avseende långsiktig koncernintern finansiering bedrivs i de irländska bolagen Z Ltd och Å Ltd. Z Ltd är ett helägt dotterbolag till Y AB och Å Ltd är ett helägt dotterbolag till X AB. X AB har för närvarande en skuld till Z Ltd som löper med marknadsmässig ränta. De ränteinkomster som Z Ltd erhåller beskattas i Irland med en skattesats om 12,5 procent. 

X AB avser, bland annat, att förvärva ett externt bolag och överväger att finansiera förvärvet, i sin helhet, med stöd av ett nytt lån från Z Ltd. 

X AB frågar, bland annat, följande. Omfattas ränteutgifterna på lånet av ränteavdragsbegränsningsregeln i 24 kap. 18 § andra stycket inkomstskattelagen på sådant sätt att avdrag för räntan helt eller delvis inte ska medges (fråga 1). Om svaret på fråga 1 är jakande, hindrar den unionsrättsliga principen om förfarandemissbruk X AB från att åberopa etableringsfriheten i artiklarna 49 och 54 i EUF-fördraget till stöd för avdragsrätt för ränta (fråga 2).

RÄTTSLIGT

Enligt 24 kap. 18 § första stycket inkomstskattelagen medges avdrag för ränteutgifter avseende en skuld till ett företag i intressegemenskap, bland annat, om det företag inom intressegemenskapen som faktiskt har rätt till den inkomst som motsvarar ränteutgiften hör hemma i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Avdrag medges dock inte, enligt 18 § andra stycket, om skuldförhållandet uteslutande eller så gott som uteslutande har uppkommit för att intressegemenskapen ska få en väsentlig skatteförmån.

SKATTERÄTTSNÄMNDENS UPPFATTNING (I KORTHET)

Skatterättsnämnden (fyra ledamöter) ansåg att ränteavdragsbegränsningsregeln i 18 § andra stycket inte är tillämplig och anförde till stöd härför följande.

Räntebetalningar från X AB till Z Ltd kommer att beskattas i Irland med en skattesats om 12,5 procent. Detta kan jämföras med den svenska bolagsskattesatsen om 20,6 procent. Mot bakgrund av storleken på skulden kan det medföra en väsentlig skatteförmån för X AB.

Av förarbetena framgår att undantagsregeln i 18 § andra stycket är avsedd att omfatta skuldförhållanden med en mycket hör grad av skatteplanering, dvs. i princip rena missbruksfall och syftet är att komma åt aggressiv skatteplanering med interna skulder som andra regler inte motverkar.

Enligt förutsättningarna kommer lånet att tas upp för att finansiera ett externt förvärv. Räntan på lånet kommer att vara marknadsmässig och räntan kommer att beskattas på Irland. Mot den bakgrunden kan skuldförhållandet inte anses utgöra ett sådant rent missbruksfall som regeln är avsedd att förhindra. Skuldförhållandet kan därför inte anses ha uppkommit uteslutande eller så gott som uteslutande för att intressegemenskapen ska få en väsentlig skatteförmån. Med detta svar förfaller fråga 2.

Skiljaktig mening

En minoritet (tre ledamöter) ansåg att ansökan borde ha avvisats. De anförde till stöd härför att de omständigheter som parterna är överens om talar för att avdrag inte kan medges enligt de nationella reglerna och att underlaget, avseende omständigheterna i ärendet, inte är tillräckligt för att bedöma hur de nationella reglerna i det enskilda fallet förhåller sig till EU-rätten, framför allt till principerna om förfarande- eller rättsmissbruk.

ÖVERKLAGAT TILL HÖGSTA FÖRVALTNINGSDOMSTOLEN

Förhandsbeskedet är överklagat till Högsta förvaltningsdomstolen. Advokatbyrån bevakar den fortsatta rättsutvecklingen.